Приёмная

Оглавление

Ссылки

Пишите нам!

Послание Архиерейского Собора РПЦЗ от 14/27 октября 2000 г. вызвало недоумение и возражения среди клира и мирян РПЦЗ. Многие такие отзывы верных чад РПЦЗ были суммированы  здесь.

Через пять недель после опубликования этого Послания, в праздник Введения во Храм Пресвятыя Богородицы, Первоиерарх РПЦЗ Митрополит Виталий написал комментарии по поводу Послания Архиерейского Собора, которые приводится ниже. Будем надеяться, что архиереи РПЦЗ пересмотрят своё Послание в свете замечаний Владыки Виталия.

divider-short.gif (825 bytes)

Послание Митрополита Виталия Первоиерарха Русской Православной Зарубежной Церкви

Возлюбленные братья и сестры!

По окончанию нашего Архиерейского Собора я, как Первоиерарх Святой Русской Зарубежной Церкви, считаю своим долгом уверить всех вас, что наша Церковь, которая уже 80 лет идет прямым Христовым путем, не будет уклоняться ни в какие сомнительные трущобы. С другой стороны, мы не можем быть безразличными и молчаливыми во всех вопросах и действиях духовных явлений в России.

Московская патриархия ныне прославила Царских Мучеников, которых мы уже давно прославили, и их иконы тысячами разослали по всей России. Таким образом вся Россия узнала и знает о деятельности Русской Православной Зарубежной Церкви. Тут многими невольно задается вопрос: почему же Московская Патриархия не признала наше прославление и не присоединилась к нему? Ответ очень простой. Признать наше прославление, это значит признать нашу Зарубежную Церковь как законную Церковь, покинувшую пределы Родины и вот уже 80 лет существующую за рубежом по благословению последнего законного Патриарха Тихона. Этого Московская Патриархия по сей день не может и не хочет сделать. А вместе с тем верующие в России требуют своего прославления. Московская Патриархия и решила пойти на политическую манипуляцию и совершить свое прославление с одной только целью утихомирить голос своих верующих, и таким образом самой еще как-то просуществовать. Другими словами, Московская Патриархия, будучи прямой наследницей палачей, поверх своей волчьей шкуры нарядилась в невинную овцу и теперь прославляет убиенных, замученных жертв коммунистических ее вождей. До этого, годами Московская Патриархия была в полном согласии с большевиками и правителями в СССР, уничтожающих сотни тысяч верующих. Несмотря на все это было ясно, что русского народа не оторвать от Церкви Христовой. Что Пасха всегда останется главным Праздником. Красные яйца, куличи и пасхи будут украшать все Пасхальные столы и даже все государственные пекарни будут продавать куличи под названием сдобного хлеба. Видя все это, Сталин с дикой злобой сказал: «Видимо нам не переделать всех русских в большевиков; тогда мы, мы и никто другой дадим им патриарха, попов, и откроем храмы, которые мы же им продадим и все время будем повышать налоги пока у них не будет больше средств на их существование».

Молчаливым ответом на это верующих в России было, что они стали молиться по домам, и в каждой такой квартире создавалась домовая церковь с иконостасом, иконами, и даже делали свой ладан из сосновой смолы и капель розового масла. Такового рода церкви существуют и по сей день. Несмотря на дивные храмы Патриархии, напыщенное духовенство и прекрасные хоры, многие верующие предпочитают тесниться в квартирах. Даже на Пасху, когда в официальных храмах, под трезвон колоколов идут крестные ходы, в квартирных домах, в коридорах, со свечами в руках, люди тихо идут гуськом и шепотом поют «Христос Воскресе!». Невольно спрашиваешь себя: кто это за люди? Это те верующие, которые, живя в России на ряду со всеми другими, точно понимают и чувствуют, что такое Московская Патриархия, какое ее значение и направление. Эти же люди смотрят в нашу сторону, ища у нас защиты и понимания. До сего дня, они от нас это имели, и я хочу уверить всех чад Русской Зарубежной Церкви, что ничего не изменилось. Как все 80 лет мы идем безбоязненно своим путем, так и будем идти дальше. Наш путь очень одинокий, т.к. мы стоим за Истину, но не бойтесь, малое стадо, Господь с нами! А ежели Господь с нами, кто против нас?!

Теперь я хочу вернуться к вопросам, которые так беспокоят многих из вас. Первым делом хочу выразить свою глубокую благодарность ко всем вам за ваше доверие и любовь ко мне и я хочу, для вашего успокоения, объяснить следующее. Соборное Послание, как по законам Собора (т.е. самое слово «собор» означает общее решение) должно было быть подписано всеми, а если у кого есть свое личное мнение, он имеет право отдельно письменно его высказать. Тот факт, что я подписал это Послание, далеко не значит, что я с каждым пунктом согласен и я знаю, что есть и другие архиереи, которые думали также, как и я, но составить Послание, которое будет угодно всем, почти невозможно.

Есть еще один пункт, который очень озадачивает многих из вас, а именно создание Комиссии при Архиерейским Синодом, деятельность которой будет обсуждение вопросов единства Русской Церкви. Я сам себе задал вопрос, о каком единстве можно думать, когда всем должно быть ясно, что Русская Православная Зарубежная Церковь, сохранившая свою духовную свободу все эти 80 лет, никогда не пойдет на соединение с Московской Патриархией.

И так знайте, верные чада Русской Православной Зарубежной Церкви, что наша Церковь не изменила своего пути и мы тоже, если хотим своего спасения, должны идти ее путем. Будет много искушений и соблазнов, но оставайтесь как всегда верными Господу и Его Церкви, и не забывайте, что для нас самое страшное - отойти от Истины, т.е. от Христа.

Митрополит Виталий
Введение во храм Пресвятыя Богородицы
21 ноября/4 декабря 2000 г.

The Epistle of the Council of Bishops of ROCOR of October 14/27 2000 raised doubts and controversy among ROCOR faithful. Many of these comments are summarized here.

Five weeks after publication of the Epistle, on the day of Feast of the Presentation of the Mother of God in the Temple, First Hierarch of ROCOR, Metropolitan Vitaly,  commented on the Epistle of the Bishop's Council, as presented below. Let us hope that ROCOR Bishops will review their Epistle in the light of Metropolitan's remarks.

divider-short.gif (825 bytes)

Epistle from Metropolitan Vitaly, First Hierarch of the Russian Orthodox Church Outside Russia

Beloved brothers and sisters!

Now that the meeting of the Bishops' Council, or Sobor, is over, I consider it my duty, as First Hierarch of the Holy Russian Orthodox Church Outside Russia, to assure all of you that our Church, which has followed along the straight path of Christ these 80 years, will not turn aside into any dubious byways. On the other hand, we cannot be indifferent and silent as regards questions affecting what is happening on the spiritual level in Russia.

The Moscow Patriarchate has now glorified the Royal Martyrs, whom we have glorified long ago, and we have sent thousands of icons of them throughout the whole of Russia. In this way, the whole of Russia became aware of the activities of the Russian Orthodox Church Outside Russia. Now many people cannot help wondering why the Moscow Patriarchate did not simply recognize our glorification and adopt it for itself. The answer is very simple. To recognize our glorification would mean recognizing our Church Abroad as a lawful Church which had left the borders of the fatherland and existed these 80 years beyond the borders of Russia, with the blessing of the last lawful Patriarch of Russia, Patriarch Tikhon. This is something, which the Moscow Patriarchate to this very day cannot and will not do. Meanwhile believers in Russia demand a glorification. Therefore, the Moscow Patriarchate decided to perform an act of political machination and undertake its own glorification, with the sole aim of quieting the voice of its believers and thereby managing to prolong its own existence. In other words, the Moscow Patriarchate, which is the direct heir of the Soviet executioners, arrayed in the fleece of an innocent sheep put on over its wolf's hide, is now glorifying the murdered and tormented victims of its own communist leaders. Before that, for years the Moscow Patriarchate was in full concord with the Bolsheviks and the rulers in the USSR who exterminated hundreds of thousands of believers. Despite this, it was clear that the Russian people could not be torn away from the Church of Christ. That Pascha would always remain the peoples' greatest festivity. That red Easter eggs, kulich and cheese-pascha would adorn everyone's table at Easter time and even the state bakeries would sell the special Easter kulich while calling it sweetened bread. Seeing all this, Stalin was brought to a state of wild fury and said, "Obviously we can't turn all Russians into Bolsheviks; so we and only we will give them a Patriarch, as well as all the reverend clergy they need, and we'll open churches, which we will sell to them and increase taxes the whole time until they have no more means to exist."

The silent answer of believers in Russia to this was that they started to pray in their homes, and in each such apartment they made a house church with an iconostas and icons and even made their own incense using the resin from pine trees and drops of rose oil. Churches like this exist up to the present day. Despite the wonderful church buildings of the Patriarchate, the sumptuously arrayed clergy and splendid choirs, many believers prefer the crowded conditions of these apartments. Even at Pascha, when the processions are taking place in the official churches to the resounding peals of bells, there are people in apartment buildings, in corridors, quietly going in single file with candles in their hands, and singing in a whisper "Christ is Risen!" You cannot but ask yourself, "Who are these people?" They are believers who, while living in Russia alongside all the others, understand and feel precisely what the Moscow Patriarchate is, and what is its purpose and direction. These very people look to us, seeking our protection and understanding. Up to this day, they have received this from us and I want to assure all the children of the Russian Orthodox Church Outside Russia that nothing has changed. As we have continued fearlessly on our path these 80 years, so we shall continue further. Our path is a very lonely one, because we stand for the Truth, but fear not, little flock, the Lord is with us! And if the Lord be with us, who shall be against us?

Now I want to return to the questions that are so disturbing to many of you. Firstly, I want to express my profound gratitude to all of you for your trust and love towards me, and in order to reassure you I want to explain the following. The Epistle from the Council of Bishops, in accordance with the laws governing a Council – an Assembly, or Sobor (since the very word "Sobor" means a common decision) must be signed by all. If any of the bishops has his own personal opinion, he has the right to express it separately in writing. The fact that I signed the Epistle is far from meaning that I am in agreement with each and every statement in it and I know that there are other bishops who thought as I do, but to compose an Epistle with which all would be completely satisfied is virtually impossible.

There is one further point that is of great concern to many of you. This is the establishment of a Synodal Committee to discuss questions of the unity of the Russian Church. I myself questioned what unity could be under consideration, when it should be quite clear to all that the Russian Orthodox Church Outside Russia, which has preserved its spiritual freedom these 80 years, will never accept unity with the Moscow Patriarchate.

And so, faithful children of the Russian Orthodox Church Outside Russia, know that our Church has not betrayed its path and that we also, if we desire our salvation, must follow her path. There will be many trials and temptations, but remain as always faithful to the Lord and His Church, and do not forget that the most terrible thing for us is to depart from the Truth – which is to say, from Christ Himself.

Metropolitan Vitaly
Feast of the Presentation of the
Mother of God in the Temple
21 November/4 December, 2000

Наверх

Rambler's Top100